20 دسامبر 2021- توصیه های بالینی به روز شده ی انجمن دیابت آمریکا برای سال 2022 ، بر انجام غربالگری گسترده تر، جمعیت همراه با تسریع روند فردی کردن مراقبت ها با استفاده از فناوری دیابت تاکید دارد.

خلاصه ی تغییرات در توصیه های بالینی نسبت به سال 2021 شامل چهار صفحه است. دکتر Robert A. Gabbay، مدیر ارشد علوم و پزشکی ADA، گفت: دیابت یک زمینه واقعا پویا است، بنابراین چیزهای زیادی برای به روز رسانی وجود دارد که به معنای پیشرفت است.

استانداردهای انجمن دیابت آمریکا برای مراقبت های پزشکی دیابت در سال 2022 ، در 20 دسامبر 2021 به صورت آنلاین در ضمیمه ای در مجله ی مراقبت از دیابت منتشر شد.

غربالگری بر اساس سن، در بارداری و برای دیابت نوع 1 گسترش می یابد

یکی از تغییرات چشمگیر کاهش سن برای شروع غربالگری همه افراد برای پیش دیابت و دیابت صرف نظر از عوامل خطر مانند چاقی، از 45 سال به 35 سال است.

دکتر Gabbay، گفت: متأسفانه تعداد افراد مبتلا به دیابت و ابتلا به این بیماری در سنین پایین‌تر، در حال افزایش است.

در آگوست 2021، گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده، سن توصیه شده برای غربالگری دیابت را از 40 به 35 سال برای افراد دارای اضافه وزن یا چاقی کاهش داد، اما نه به طور جهانی، به این صورت که ADAاکنون انجام داده است.

دکتر Gabbay، خاطرنشان کرد کهADA به طور مستقل توصیه خود را ارائه کرده است.

توصیه برای آزمایش دیابت برای زنان بارداری که دارای عوامل خطر بودند، در اوایل بارداری (قبل از 15 هفته) از قبل وجود داشت، اما اکنون گسترش یافته و توصیه شده است که این آزمایش برای همه زنانی که قصد بارداری دارند، بمنظور شناسایی دیابت تشخیص داده نشده در نظر گرفته شود، و اگر در آن زمان انجام نشود، در اولین ویزیت پس از بارداری انجام گردد و سپس غربالگری دیابت بارداری در هفته ی 24-28 انجام گردد.

دکتر Gabbay، گفت: این توصیه باز هم، به دلیل افزایش شروع دیابت در سنین پایین تر است. ما به خوبی می دانیم که تعداد زنانی که دیابت دارند و از آن اطلاعی ندارند و باردار می شوند قابل توجه است و بنابراین غربالگری زودهنگام مهم است.

دستورالعمل جدید در مورد غربالگری اتوآنتی بادی در بزرگسالان مشکوک به دیابت نوع 1 و آزمایش ژنتیک برای کسانی که معیارهای معمول هر یک از دو نوع اصلی دیابت را ندارند، بر اساس بیانیه اجماعی مشترک ADA و انجمن اروپایی مطالعه دیابت، در مورد دیابت نوع 1 در بزرگسالان، در اکتبر 2021 منتشر شد.

فردی سازی مراقبت ها بر اساس بیماری های هم­آیند، و سایر عوامل

مفهوم فردی سازی مراقبت در دیابت چندین سال است که مورد تاکید قرار گرفته است، اما همچنان با داده های جدید و دسترسی به ابزارهای مدیریتی جدید، این تاکید پر رنگ تر شده است.

در مورد مدیریت دیابت نوع 2، نمودارهای متعددی برای کمک به تصمیم گیری گنجانده شده است.

یکی از آنها داروهای خاص و فاکتورهای بیمار، از جمله بیماری های هم­آیند، را که باید هنگام انتخاب داروهای کاهش دهنده قند خون در نظر گرفت، فهرست می کند. یک جدول جدید با چهار "ستون" برای کاهش خطر عوارض، از جمله مدیریت فشار خون، لیپیدها، قند خون و استفاده از داروهایی با فواید قلبی عروقی و کلیوی، تدوین شده است.

دکتر Gabbay، گفت: در مورد دیابت نوع 2، انتخاب درمان واقعاً توسط چندین عامل هدایت می شود، که ما آنها را در یک نمودار زیبا ترسیم کرده ایم، اطلاعات مفید زیادی در آنجا کلاس های دارویی را با هم مقایسه می کنند تا به پزشکان در تصمیم گیری در مورد اینکه چه دارو یا داروهایی ممکن است درمانی مناسب برای یک فرد خاص باشد، کمک کند.

یک الگوریتم برای درمان دارویی شامل ملاحظات وزن، هیپوگلایسمی و هزینه تدوین نموده ایم. جدول‌هایی نیز ارائه شده‌اند که میانگین قیمت‌های عمده فروشی (AWPs) انسولین‌ها و داروهای غیرانسولینی را نشان می‌دهند.

اکنون بخشی با عنوان "چاقی و مدیریت وزن برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 2" برای پرداختن به اهمیت چاقی در دیابت، به ویژه در زمینه ی همه‌گیری کووید-19، و افزودن سماگلوتید به عنوان یک داروی تایید شده به درمانهای چاقی، را به مطالب قبلی اضافه کرده ایم.

دکتر Gabbay، گفت: ما امیدواریم که این توصیه های جدید، یک فرآیند تصمیم گیری مشترک با بیمار برای شناسایی اهداف و سپس انتخاب درمان مناسب برای آن اهداف ایجاد کند.

اطلاعات جدیدی نیز در مورد مدیریت بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) اضافه شده است. دکتر Gabbay، گفت: من پیش بینی می کنم که این بیماری یکی از عوارض ناشناخته و درمان‌نشده ی دیابت است که در آینده شاهد آن خواهیم بود، به‌ویژه با ظهور درمان‌های جدید.

بخش مربوط به بیماری های قلبی عروقی و مدیریت خطر، که برای چهارمین سال متوالی توسط کالج قلب و عروق آمریکا (ACC) تایید شده است، شامل چندین توصیه ی جدید است، از جمله تشخیص فشار خون بالا یا هایپرتنشن در یک بار ویزیت، اگر فشار خون فرد برابر با 180/110 میلی متر جیوه یا بیشتر باشد، و فردی کردن اهداف فشار خون.

مدیریت بیماری مزمن کلیوی(CKD) ، اکنون با چندین به روز رسانی جدید از سایر عوارض میکروواسکولار جدا شده و در یک بخش مستقل قرار گرفته است. رتینوپاتی، نوروپاتی و مراقبت از پا در یک بخش بصورت ترکیبی آمده اند.

فناوری دیابت: به سرعت در حال تکامل است، و مشکل دسترسی به آنها باید برطرف شود

بخش فناوری جدید بر مفهوم "زمان در محدوده ی هدف بودن قند خون(TIR) ​​" دو برابر تاکید می کند، اما همچنین بر اهمیت زمان زیر محدوده نیز تاکید دارد.

دکتر Gabbay، خاطرنشان کرد: زمانی که ما این را می بینیم، باید یک تغییر درمانی ایجاد کنیم ما نگران هستیم که با افزایش اطلاعات و اعداد، کاربران ممکن است متوجه موارد مهم نشوند.

استانداردهای جدید همچنین تأکید بیشتری بر ارزش پایش مداوم قند خون (CGM) برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 در هر سنی با انتخاب فردی دستگاه ها دارد.

دکتر Gabbay، گفت: دسترسی به فناوری مسئله بزرگی است و ADA واقعاً برای آن مبارزه کرده است، به ویژه از نظر نابرابری‌های بهداشتی، ADA دارای یک پلت فرم جدید با نام Health Equity Now است که شامل یک منشور حقوقی، برای دسترسی همه بیماران مبتلا به دیابت به فناوری های پیشرفته از جمله CGM می باشد.

دکتر Gabbay، نتیجه گیری نمود: تصویر بزرگ این است که دیابت به تکامل و پیشرفت خود ادامه می دهد. پس از بررسی دقیق مطالعات منتشر شده، در مورد تدوین استانداردهای مراقبتی جدید حداقل چهار حوزه بزرگ شناسایی شد که در آنها تغییراتی رخ داده است که پزشکان باید از آنها مطلع شوند: غربالگری، نحوه ی فردی کردن درمان، ملاحظات بیماری های همراه یا هم­آیند و نقش مهمی که فناوریهای جدید ایفا می کنند.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/965164